BrandStory in volle groei


CARRIÈRESWITCH?

Een vijftal jaar geleden, startte Pascale De Snijder, bezieler van het reclame- en marketingbureau BOX32 in Elewijt (Zemst), met salescoaching en -training. BrandStory was geboren en werd een volwaardige tak binnen BOX32. De jaren 2020 en 2021 waren natuurlijk niet evident maar 2022 betekent een nieuwe start. Onder het motto “1+1=3” kwam Sabine Thielemans mee aan boord. Een advocate die resoluut koos voor een carrièreswitch!

 

BrandStory in volle groei

Meer dan 22 jaar was Sabine actief als advocate gespecialiseerd in ondernemersrecht, eerst als partner in een groter Brussels kantoor, de laatste zeven jaar als één van de oprichtsters van een eigen kantoor. Altijd lag de focus op proactief en oplossingsgericht werken en zoveel als mogelijk gerechtelijke procedures vermijden.  Dat alles combineerde zij met lesopdrachten bij Odisee en opleidingen in-company in alternatieve geschiloplossing en onderhandelen.

En dus valt die switch nogal mee, zegt Sabine zelf: “Mijn uitstap uit de advocatuur is ingegeven door de overtuiging dat ik de pet van advocaat niet nodig heb, wel integendeel, om te doen wat ik wil doen voor mijn klanten-ondernemers. Noem mij daarom voortaan consultant, trainer, coach. Ook als advocaat consulteerden mijn cliënten-ondernemers mij voor een oplossing, een plan van aanpak, een strategie, een brainstorm of gewoon, mijn eerlijke mening. Dat is een heel ander uitgangspunt en invulling van de advocatuur dan procedures voeren en zeggen hoe het moet. Ik wil terug naar de kern: ondernemers echt vooruithelpen ipv genoegen moeten nemen met beslissingen van rechtbanken en discussies met confraters waarbij voor de hand liggende oplossingen en gezond verstand soms ver te zoeken zijn.”

Sabine concentreert zich binnen BrandStory dan ook op de businesstrajecten, waarbij ondernemers gedurende een langere periode begeleid worden, en de opleidingen binnen haar vakgebied (communicatie – onderhandelen) terwijl Pascale, met meer dan 30 jaar saleservaring op de teller, naast de businesstrajecten, de salestrainingen en -trajecten voor haar rekening neemt.

“Met twee zijn heeft heel wat voordelen en na 15 jaar als ondernemer is het fijn ondersteuning te vinden. Met twee kan je zoveel meer”, vult Pascale aan. “We zijn enorm compatibel en toch zeer verschillend. Streng voor onszelf? Het moet niet goed zijn, het moet af zijn, is ons motto. We doen graag meer dan we beloven. Je maakt niet alleen afspraken met je klanten en leveranciers, maar ook met jezelf. En die moet je dan ook nakomen.

 

No bullshit

Heel direct zijn met je klanten. Kan dat dan? De dames twijfelen niet aan het antwoord: “Zelf vinden we dat duidelijk zijn. Je moet de zaken open en eerlijk tegen elkaar durven te zeggen.  Laat dit nu net hét punt zijn waarom onze klanten bij ons komen aankloppen. Omdat we het durven te zeggen en vervolgens ook doen wat we zeggen. Ze weten gewoonweg na 1 gesprek wat ze aan ons hebben. No bullshit.

Ondernemers moeten kunnen loslaten. En loslaten kan je als je zeer duidelijk kan communiceren en vertrouwen op de structuur van het bedrijf. Dit geldt uiteraard niet enkel voor de sales afdeling. Soms is het moeilijk iets te zeggen of te kiezen voor verandering, net omdat je de andere (partners, medewerkers, klanten, …) niet wilt aanvallen of kwetsen. Maar daarom net zijn wij er, om het level op te krikken, om een stap dieper te gaan, om te schakelen en te ‘durven’ veranderen. Zonder duidelijke communicatie loopt het al snel fout. Je zit met verwachtingen die de ander niet begrepen heeft of misschien zelfs niet kan invullen.

En daarbij zijn wij niet op zoek naar klanten die zeggen: ik heb geen tijd gehad. Of erger nog: druk druk druk als standaard antwoord op de vraag hoe het gaat. Dat bestaat niet. Je hebt altijd tijd. Je hebt er gewoon geen prioriteit aan gegeven. Als we een afspraak maken, dan mogen ze ons gerust zeggen dat die afspraak niet haalbaar is om een bepaalde deze reden. En dan passen we dat aan. Maar dus niet omgekeerd. Daar zijn we intussen heel streng in. Omdat we weten dat als dat niet verandert, er nooit iets zal veranderen. Als het traject erop zit, vallen ze terug in de gewoontes die ze daarvoor hanteerden. En dat is tijd- en energieverlies zowel voor hen als voor ons. Daar gaan wij dus niet voor en dat klinkt voor sommigen misschien erg bot. Maar zij die ons begrijpen, we zij er voor jou!”

 

Geen dertien in een dozijn

Elke samenwerking met BrandStory begint daarom met een audit: Hoe ziet jouw organisatie eruit? Waar loop jij tegenaan? Waar kan je hulp gebruiken? Luisteren is het sleutelwoord. “Al weet iedereen wel dat ik ‘nen babbelaar’ ben”, lacht Pascale met een instemmende knipoog van Sabine. “We laten eerst de klant praten en stel veel vragen. Daardoor gaan we hen veel meer challengen en hun hersenen prikkelen.  Om dan te komen tot de juiste (re)organisatie van wat niet zo vlot loopt. Onze klanten weten waar onze waarde zit. Daar gaat het om. Geen dertien in een dozijn salespraatjes of x aantal gouden tips die je binnen de kortste keren een bloeiende business beloven. Alles is bij ons maatwerk en wordt samen met de ondernemer in de praktijk gebracht. Wij gaan samen met hem/haar op pad, soms ook letterlijk de baan op met je sales mensen als dat nuttig blijkt om die cruciale stap vooruit te zetten.

Onze klanten weten dus dat het bij ons niet blijft bij bla bla of op korte termijn wat theorie en zeggen hoe het moet om hen daarna aan hun lot over te laten. Wij willen winst en groei voor onze klanten. Uiteraard iets wat wij ook nastreven.”

 

Een andere aanpak

“Vroeger was ik vooral bezig met mijn klanten allemaal tevreden te stellen”, vervolledigt Pascale, “Ik was een beetje slaaf van mijn werk. Maar mijn werk doe ik toch graag, dus wat is het probleem? Ik wou dit niet meer. Minder klanten, maar blijvers. En dus is de beslissing om samen te werken met Sabine en met twee aan het roer te staan, een juiste beslissing. Net zoals bij onze klanten ook intern elk in zijn kracht zetten. Zodat je kan doen waar je best in bent en waar je ogen van blinken. Naast BrandStory blijf ik dan ook zeer actief binnen mijn Branding Agency BOX32. Omdat de synergie tussen sales en marketing met de business- en sales coaching natuurlijk nooit veraf is en we ook op die manier een meerwaarde kunnen betekenen voor onze klanten.

‘Plan, do, check, act.’ Daarop willen wij inzetten bij bedrijven. Zeker in tijden waar niets meer is zoals vroeger en alles in vraag wordt gesteld. Ondernemen is dus evolueren. En geloof ons als we zeggen dat er heel veel werk aan de winkel is.”

 

error: Content is protected !!